Pesquisar neste blogue

Seguidores

quarta-feira, 28 de fevereiro de 2007

Questão - Seremos nós a pensar ou alguém pensará por nós?

Another Brick in the Wall Part 1 (Waters) 3:41

Daddy's flown across the ocean
Leaving just a memory
Snapshot in the family album
Daddy what else did you leave for me?
Daddy, what'd'ja leave behind for me?!?
All in all it was just a brick in the wall.
All in all it was all just bricks in the wall.
"You! Yes, you! Stand still laddy!"


Another Brick in the Wall Part 2 (Waters) 3:56

We don't need no education
We dont need no thought control
No dark sarcasm in the classroom
Teachers leave them kids alone
Hey! Teachers! Leave them kids alone!
All in all it's just another brick in the wall.
All in all you're just another brick in the wall.
We don't need no education
We dont need no thought control
No dark sarcasm in the classroom
Teachers leave them kids aloneHey!
Teachers! Leave them kids alone!
All in all it's just another brick in the wall.
All in all you're just another brick in the wall.
"Wrong, Do it again!"
"If you don't eat yer meat, you can't have any pudding.
How can you have any pudding if you don't eat yer meat?"
"You! Yes, you behind the bikesheds, stand still laddy!"

Another Brick in the Wall Part 3 (Waters) 1:17

[Sound of many TV's coming on, all on different channels]"
The Bulls are already out there"
Pink: "Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrgh!"
"This Roman Meal bakery thought you'd like to know."
I don't need no arms around me
And I dont need no drugs to calm me.
I have seen the writing on the wall.
Don't think I need anything at all.No!
Don't think I'll need anything at all.
All in all it was all just bricks in the wall.
All in all you were all just bricks in the wall.


Realmente, é sem dúvida umas das músicas mais significativas que já ouvi!
Como estudante e como potencial professora - se arranjar emprego - esta será sempre aquela música que todo o ser pensante tende a questionar. Será que pensamos o que nos levam a pensar? Existirá uma orientação clara, por parte dalgumas autoridades, que nos condicione para uma forma de pensamento distinto?
Será o pensamento humano evolução do conhecimento da vida ou manipulação em massa de populações?
Alguém nos anda a vigiar o pensamento ou ainda somos donos do que pensamos?

A sério, esta letra é (ainda que aplicavél à época em que foi escrita) possível de perpetuação da dúvida existente nas relações entre professor e aluno, mestre e aprendiz, senhor e servo. É a pura verificação do reforço positivo aplicado à conduta submissa de alguém que está a aprender, alguém que está a começar a definir a sua identidade.
Contudo, no final, são os aprendizes que se rebelam contra a autoridade, são eles, petits enfants, que afirmam saber o que realmente necessitam e desocultam a ineficácia da Educação ministrada.
Tema intemporal ou o presente apenas coincide com a temática?

Sem comentários: